System Ochrony Zrzeszenia BPS
System Ochrony Zrzeszenia BPS to porozumienie, w którym uczestniczą Bank BPS S.A. i zrzeszone z nim Banki Spółdzielcze, na mocy którego banki te zapewniają sobie wzajemnie wsparcie w zakresie płynności i wypłacalności w sytuacji wystąpienia trudności finansowych w którymkolwiek z tych banków. Utworzenie w Zrzeszeniu BPS sieci bezpieczeństwa potwierdzone zostało Umową z dnia 31 grudnia 2015 r. o ustanowieniu mechanizmów pomocowych i wzajemnym wsparciu wypłacalności.
- Aktualną listę Uczestników SOZ BPS znajdziecie Państwo na stronie internetowej www.sozbps.pl w zakładce „Uczestnicy” – „Lista Uczestników”.
Należytą realizację Umowy zapewnia Spółdzielnia SOZ BPS, będąca jednostką zarządzającą Systemem Ochrony, poprzez:
- wykonywanie audytu wewnętrznego Uczestników,
- podejmowanie działań mających na celu kontrolę i ograniczanie ryzyka Uczestników, w oparciu o odpowiednio i jednakowo zorganizowane mechanizmy monitorowania i klasyfikacji ryzyka,
- pomoc w prowadzeniu procesów restrukturyzacyjnych i naprawczych oraz udzielanie Uczestnikom pomocy finansowej,
- stosowanie wobec Uczestników środków oddziaływania o charakterze prewencyjnym oraz dyscyplinującym.
Audyt wewnętrzny
Zadaniem audytu wewnętrznego jest badanie oraz ocena, w sposób niezależny i obiektywny, adekwatności i skuteczności systemu zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej u Uczestników, w tym skuteczności zarządzania ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością.
Monitorowanie i kontrola ryzyka
Bieżące monitorowanie sytuacji całego Systemu ma na celu zapewnienie skuteczności mechanizmów wczesnego ostrzegania przed nadmiernym ryzykiem podejmowanym przez banki oraz właściwe oddziaływanie na nie.
Udzielanie pomocy finansowej
Uczestnicy, u których istnieje niebezpieczeństwo utraty płynności lub wypłacalności, mogą skorzystać z pomocy finansowej udzielonej przez Spółdzielnię SOZ BPS w szczególności w formie pożyczek, gwarancji, poręczeń.
Środki oddziaływania
Działania prewencyjne i dyscyplinujące podejmowane w Systemie mają na celu eliminację działań, które naruszają przepisy prawa oraz zapobieganie sytuacjom kryzysowym u Uczestników, w szczególności w zakresie płynności i wypłacalności. W przypadku wystąpienia trudności finansowych, u któregokolwiek z Uczestników Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS, zostaje on zobowiązany do wdrożenia działań naprawczych, koordynowanych przez jednostkę zarządzającą Systemem Ochrony.
Ustanowienie systemu wzajemnych gwarancji udzielenia wsparcia i utrzymywanie wysokiego poziomu środków pomocowych pozwoliło na stworzenie samopomocowej grupy bezpieczeństwa, opartej o najlepsze praktyki spółdzielcze, dysponującej dużym potencjałem rynkowym. Zagregowana suma bilansowa wszystkich Uczestników Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS przekracza 78,5 mld zł, a funduszy własne – 6,3 mld zł. Pozycja finansowa Uczestników oraz mechanizmy stworzone wewnątrz Systemu Ochrony: stały monitoring bieżącej sytuacji finansowej, działania prewencyjne i wspomagające oraz gotowość do udzielenia pomocy finansowej zapewniają stabilność finansową Uczestników, dojąc dodatkowe gwarancje w zakresie bezpieczeństwa depozytów składanych przez klientów i jednostki samorządów terytorialnych.